خصوصيات يك پليس وظيفه شناس
تاریخ : سه شنبه 17 شهريور 1394
نویسنده : mohammad

خصوصیات یک پلیس وظیفه شناس

1- ارتقای سطح آگاهی و مهارتهای پلیسی

امروزه در میان علوم مختلف حرفه ای، آموزشهای پلیسی و دروس مرتبط به آن جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. یک پلیس باید برای بالابردن مهارتهای خود در ابعاد گوناگون مبادرت به گذراندن دوره های ویژه بصورت تئوری و عملی نماید. این دوره ها شامل دروس نظامی، انتظامی، روانشناسی، جامعه شناسی و غیره میگردد.

2- داشتن وجدان و تعهد کاری

تعهد کاری به این معنا است که فرد در حیطه وظایف خود کاملاً شفاف، مسئولیت پذیر و وظیفه شناس باشد. پلیس باید بگونه ای عمل کند که خود را در تمامی بخشها و وظایفی که به وی محول شده متعهد بداند و کارش را تا حد امکان بی عیب و نقص و بصورت تمام و کمال انجام دهد. چرا که هرگونه تعلل ولو اندک میتواند منجر به صدمات جبران ناپذیر اجتماعی گردد.

3- القای امنیت و آرامش

وظیفه اصلی یک پلیس برقراری نظم و امنیت است و این حس نیز باید از طرف او به مردم منتقل شود. به عبارت دیگر افراد جامعه در صورتی که جرمی مرتکب نشده باشند باید با دیدن یک پلیس احساس آرامش و امنیت کنند، او را امین و حافظ جان و مال خود بدانند، از مواجهه با او ترسی نداشته باشند، و همیشه احترامی متقابل بینشان وجود داشته باشد.

4- اجرای قانون

یک پلیس به عنوان متولی اصلی اجرای قوانین انضباطی و کسی که باید همواره بر اساس قانون عمل کند، لازم است از قوانین بطور کامل مطلع بوده و همیشه خود را ملزم به اجرای بی کم و کاست آنها بداند. هرگونه تعلل در اجرای صحیح قانون و انحراف از این مسیر اعتبار شغلی یک پلیس را زیر سؤال خواهد برد.

5- پایبند بودن به اخلاقیات

داشتن اخلاقی پسندیده و رفتاری مناسب با شان یک پلیس در این حرفه بسیار ضروری است. رعایت مسائل اخلاقی و عرفی جامعه از سوی افراد پلیس تاثیرپذیری غیر قابل انکاری روی سایر افراد جامعه دارد. اگر پلیسی در محاورات و برخوردهای خود با اشخاص بدون دلیل به تندی برخورد کند، از الفاظ ناشایست و حرکات زننده استفاده کند، به اعمال خلاف و غیر اخلاقی روی آورد و در مسائل شخصی و خصوصی آنها دخالت کند، چگونه می توان انتظار داشت مردم به او اعتماد داشته باشند و وی را حافظ مال، جان و امنیت خود بدانند؟

6- عدم سوء استفاده از موقعیت

لباس پلیس از قداست و ارزش معنوی ویژه ای برخوردار است ولی یک پلیس باید بداند که حرمت و اعتبار این لباس که به او افتخار خدمت صادقانه به کشورش را می دهند نباید باعث انجام برخی از سوء استفاده ها و نفوذها برای پیشبرد اهداف شخصی گردد. به صرفه پلیس بودن صحیح نیست اقدام به اعمالی همچون ترساندن مردم، زورگویی و رشوه خواری کرد.

7- تکریم ارباب رجوع، پلیس پاسخگو

ادارات پلیس معمولاً محل تردد افرادی است که یا مورد جرم و جنایت قرار گرفته اند و یا خود مجرم هستند. در هر صورت افراد پلیس باید بطور کامل حقوق قانونی هر دو دسته را رعایت کنند و به آن احترام گذارند. خدمات مناسب به قربانیان جرم و جنایت  از قبیل حفظ احترام، ارائه مشاوره های مفید و پاسخ گویی مسئولانه، فهم دقیق صحبتهای آنها، دادن تضمین های لازم برای رفع مشکلات بوجود آمده و رسیدگی و پیگیری مستمر، و نیز رعایت حقوق مجرمان و طرز برخورد معقولانه با آنها لازم است در ادارات پلیس برقرار باشد. مکانیزه کردن سیستم اداری و استفاده از تکنولوژی برای حذف کاغذ بازی و سایر مراحل وقت گیر نیز از جمله اقداماتی است که در راستای تکریم ارباب رجوع باید صورت پذیرد.

8- ظاهر مناسب

همانند سایر شغلها، داشتن ظاهری آراسته، لباسی مرتب و تمیز به یک پلیس چهره ای جذاب و پسندیده می دهند. تاثیر برخورداری از ظاهر مناسب و موجه در موفقیت کاری از فاکتورهای غیر قابل انکار در تمامی مشاغل محسوب میگردد.

9- اطاعت از مافوق

چه از لحاظ قوانین حرفه ای و چه از لحاظ قوانین نظامی یک پلیس خوب باید بصورت کامل و بدون پون چرا از دستورات مافوق خود اطاعت نموده و در اجرا کردن آنها نهایت سعی و تلاش خود را بکار گیرد.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید